Alles wat je moet weten over het concurrentiebeding

Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf medewerkers in Nederland gebonden is aan een concurrentie- of relatiebeding. Menig werknemer is dus in het verleden of in hun huidige arbeidsovereenkomst gebonden aan een afspraak die de belangen van de werkgever beschermt. Momenteel bevinden we ons in een zeer krappe arbeidsmarkt, wat het concurrentie- en relatiebeding des te belangrijker maakt. Personeel is schaars en er wordt regelmatig gezocht naar nieuwe medewerkers bij concurrerende bedrijven. In deze blog lees je meer over wat het concurrentiebeding precies inhoudt, wat je kunt doen als werkgever wanneer je het vermoeden hebt van overtreding en hoe je een niet lonende investering in een nieuwe medewerker kunt voorkomen.

Wat is een concurrentiebeding?

Een concurrentiebeding is een juridisch instrument waarmee werkgevers hun belangen kunnen beschermen. Het is een contractuele bepaling die een werknemer beperkt om, (meestal na het beëindigen van het dienstverband) voor een vastgestelde periode en/of afstand werkzaam te zijn bij een concurrerende onderneming of te starten als zelfstandige. Het concurrentiebeding is dus bedoeld om de belangen van werkgevers te beschermen, maar kan ook de loopbaanontwikkeling van werknemers beperken. In de praktijk zijn de voorwaarden en geldigheid van concurrentiebeding vaak onderwerp van discussie. Het is daarom belangrijk om als werkgever en werknemer goed op de hoogte te zijn van de regels en beperkingen die van toepassing zijn op het contractueel vastgestelde concurrentiebeding.

Wat is het verschil tussen een concurrentie- en relatiebeding?

Het concurrentiebeding beperkt dus de vrijheid van werknemers om voor een concurrent van hun (voormalige) werkgever te werken of te starten als zelfstandige en dezelfde werkzaamheden uit te voeren. Een relatiebeding daarentegen is een bepaling in een arbeidsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht waarin staat dat de werknemer of opdrachtnemer na het beëindigen van de overeenkomst geen contact mag hebben met relaties (klanten of leveranciers) van de werkgever of opdrachtgever. Het doel van een relatiebeding is om te voorkomen dat de werknemer of opdrachtnemer na het einde van de overeenkomst gebruik maakt van de kennis en contacten die hij of zij heeft opgedaan tijdens het dienstverband, om daarmee de werkgever of opdrachtgever concurrentie aan te doen.

Vermoeden en bewijzen van de overtreding van het concurrentiebeding

Ten eerste is het belangrijk dat je als werkgever de geldigheid en de specifieke bepalingen van het concurrentiebeding goed hebt laten vastleggen in de arbeidsovereenkomst, hiermee vergroot je de kans op succesvolle juridische stappen. 

Echter, het bewijzen van een (ex-)medewerker waarvan je het vermoeden hebt dat hij of zij zich niet houdt aan het concurrentiebeding is lastig. Vaak ben je als (ex-)werkgever niet in het bezit van de juiste bewijslast, maar het is juist essentieel dat de werkgever zorgvuldig bewijs verzamelt om de overtreding van het concurrentiebeding te kunnen bewijzen. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Bewijs van de activiteiten van de ex-werknemer: Denk hierbij aan schriftelijke bewijzen zoals e-mails, brieven, contracten offertes of facturen die aantonen dat de (ex-)werknemer werkzaam is op een manier die in strijd is met een van de bedingen. 
  2. Getuigenverklaringen: De werkgever kan getuigen vragen om verklaringen af te leggen over de huidige werkzaamheden bij de concurrent van de (ex-)werknemer. 
  3. Onderzoek: De werkgever kan een onderzoek laten starten naar de activiteiten van de (ex-)werknemer door een detectivebureau zoals het Haagsch Recherchebureau in te schakelen.

Benieuwd naar wat voor bewijzen er werden gebruikt in eerdere rechtszaken? Op rechtspraak.nl kan je een aantal voorbeelden vinden.

Inschakelen van een recherchebureau

Op het laatste voorbeeld zoomen we graag nog wat dieper in. Het is namelijk erg lastig om zelf bewijslast te verzamelen wanneer je als werkgever het vermoeden hebt dat een (ex-)medewerker zich niet aan het concurrentie- of relatiebeding houdt. Het Haagsch Recherchebureau is gespecialiseerd in het onderzoek doen naar mogelijke overtreding hiervan. Door middel van Digitaal en Tactisch Onderzoek stellen we vast of er sprake is van overtreding. Hierna kunnen we in samenwerking met een advocaat je helpen bij de vervolgstappen. Goed om te weten is dat we altijd eerst toetsen om te zien of er voldoende aanleiding en jurudische grondslag is voor een onderzoek.

Voorkomen van overtreding

Zoals eerder aangegeven is het belangrijk dat je als werkgever de geldigheid en de specifieke bepalingen van het concurrentiebeding goed hebt laten vastleggen in de arbeidsovereenkomst. Echter, het kan natuurlijk ook voorkomen dat je een nieuwe medewerker aan wilt nemen die zelf nog te maken heeft met een concurrentiebeding. Je bent als werkgever dan niet aansprakelijk, maar het is wel zonde van de investering. Het Haagsch Recherchebureau biedt daarom ook Screening aan. Bij een screening van je potentiële nieuwe werknemer kijken we onder andere naar een eventuele BKR-registratie, Diploma check, CV check, referenten check en indien gewenst nemen we een interview af. Op basis van deze gegevens ontvang je van ons een onafhankelijk advies en hoef je je geen zorgen te maken over wie je binnenlaat binnen je organisatie.

Vrijblijvend advies?

Graag adviseren we je vrijblijvend en geheel kosteloos, elke zaak is immers anders. We kunnen ons goed voorstellen dat je het spannend vindt om een detectivebureau in te schakelen, je doet dat immers niet elke dag. Een vrijblijvend adviesgesprek vindt daarom, indien nodig, plaats op neutraal terrein en het contact verloopt via het kanaal van je voorkeur. Dit zodat de wederpartij niets meekrijgt van het contact dat je met ons hebt. Zo zijn we bereikbaar via WhatsApp, telefoon, e-mail en in persoon.  

Over de auteur
Als voormalig Interim Innovatie Consultant bij de Nationale Politie heeft Jan-Paul Kreukniet een schat aan ervaring en kennis opgedaan op het gebied van onderzoek en veiligheid. Hij weet als geen ander hoe belangrijk het is om te blijven innoveren en bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen in zijn vakgebied.

Haagsch Recherchebureau investeert dan ook voortdurend in nieuwe middelen en technologie om de kwaliteit van de recherche onderzoeken te verhogen.

Blog delen of opslaan?

WhatsApp Logo